mallanblirsmal.blogg.se

2013-03-23
18:46:41

DAG 20
Det blev zumba idag, min muskler orkade inget styrkepass. Dock var det en annan instruktör denna gång och andra dansmoves. Jag var inte bäst, hängde knappt med. Jag kunde ialla fall konstatera när jag stod där rakt framför en spegel (tack!), att jag är väldigt stel. Jag kunde även konstatera att jag är väldigt höftig (det innebär att det är väldigt mycket höfter på bara en person). Resultatet blev, trots svårigheter att hänga med, svettighet (dock blir jag typ svettig när jag diskar, så det säger inte så mycket).
 
Dagens intag:
Frukost: Havregrynsgröt
Lunch + efter träning: Pasta, baconsås, tomater, banan
Middag: Pasta (det blev över från lunchen), avokado, 2 kokta ägg, gurka (jag åt middag själv)
Kvällsmys: Ca 2 hg lösviktsgodis. (Är lite äcklad av mig själv, eftersom senast jag åt godis, så kräktes jag hela natten)
 
Dagens träning: Zumba, 55 min.
 
Dagens... oavslutade projekt: Att arbeta på ICA.
 
HUR DU FÅR KUNDEN ATT KÄNNA SIG BEKVÄM

Låt säker när du svarar på frågor som du egentligen inte har en aning om; ex "Ursäkta, har ni lemon curd och glasnudlar?" Du som inte har en aning om vad det är eller vart det skulle kunna vara, svarar "Nä, tyvärr, det har tagit slut!" Det behövs inget annat för att kunden ska känna att du är en pålitlig kassörska som verkar veta allt i affären. Om kunden mot all förmodan skulle hitta dessa varor (vilket skulle vara helt otroligt eftersom de oftast inte orkar leta något själv) förklarar du detta enkelt med att försiktigt smyga där i från och be någon annan ta kassan.

Skratta, och det mycket! Skratta det så kallade "alla små kassörskors lilla skratt" det låter ungefär såhär "jahahaha...mmmm" och betyder "håll käften, betala och gå härifrån!". Detta skratt är även effektivt om du inte hör vad kunden säger. Bered dig på att skratta mycket!

Lär dig kroppspråk! Ler kunden, så ler du tillbaka. Ser kunden allvarlig ut, så ser du medlidsam ut och nickar lite förstående. Du behöver aldrig lyssna på en kund, oftast säger de någonting ointressant, eller så... låt mig börja om, en kund säger alltid ointressanta saker som du aldrig kommer ha nytta av!

Efter att du jobbat på affären ett tag, kommer du att inse att du faktiskt omedvetet snappar upp ett och annat ointressant som kunderna säger. Genom att då fråga kunden hur deras utlandsresa var eller hur katten/hunden/barnet/svärmodern/kusinens brylling, nu mår, känner kunden att de verkligen trivs i ditt sällskap och kommer då att fortsätta spendera pengar hos dig. Tyvärr leder detta ofta till att de fortsätter prata med dig om dessa saker, men två minuter ointressant prat kan den bästa kassörska faktiskt överleva.

Var hjälpsam. Plocka upp efter ungdomarna som tappat sin fjärde sak på golvet eller hjälp barnen som varit i affären i över en timme för att de ska hitta varor för de exakt 30 kronor som de har med sig. Hjälp surgubbarna att hitta de äckliga grisfötterna i botten på frysen eller de mysiga paren genom att ge råd om vilken mysig ”vi trivs bäst med varandra”-film som är bäst just nu. Du kan även hjälpa alkoholisterna genom att snällt erbjuda dem en servett att torka bort spyan från jackärmen med och surkärringarna genom att inte kasta en påse frysta ärtor i huvudet på dem.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: